Spanyolnátha művészeti folyóirat

Szkárosi Endre

Szkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi EndreSzkárosi Endre

Intermediális polifónia

Giovanni Fontana a mai olasz költészet-művészet meghatározó alakja, akinek sokoldalú tevékenysége az elmúlt évtizedekben jelentősen formálta az experimentális, ezen belül az intermediális és szinesztétikus kultúra alakulását. Az eredetileg építész képzettségű Fontana egy ideje „poliartista”-ként nevezi meg művészi identitását, hiszen munkássága a vizuális- és a hangköltészet, valamint az intermediális- és performanszművészet terén egyaránt kiemelkedő. A legjelentősebb modern olasz művészek hagyományát követve elsőrangú és elszánt művészeti ideátor, szervező és szerkesztő. Olyan kiadványok fűződnek nevéhez, mint a Dismisura című folyóirat és könyvsorozat, a La taverna di Auerbach című, ma is működő periodika, a Momo című hangantológia-sorozat, Adriano Spatola legendás Baobab című hangfolyóiratának a költő halála utáni szerkesztése, vagy részvétele a TamTam és az Altri Termini folyóiratok-kiadók munkájában.

   Ez a rövid leírás is érzékelteti talán, hogy Fontana az olasz és az európai költészet azon experimentális és expanzív hagyományának újító folytatója, amely a költészet nyelvét és működésmódjait a hagyományosan kialakult irodalmi műfajokon túl, a létező művészeti nyelvek köztes terében formálja, amely — mint írja — „intermediális polifóniák”-ból épül ki. Vizuális és intermediális költészete — amelynek éppen hozzáférhető, élő zónája az a nagyszabású kiállítás, amely március végéig van nyitva Bresciában, a Fondazione Berardelli falai között — a nyelvi és képi jelminőségek kidolgozásán, harmonizálható szerkesztésén alapul, és nagy invencióval és strukturális fegyelemmel artikulált műalkotásokban jelenik meg. Hangköltészetében a stúdiótechnika kínálta lehetőségek költői kiaknázása ugyanolyan fontos, mint a vokális és nyelvi jelenlét finom, átgondolt arányai a többnyire összetett hangképekben. A vizuális és fonikus szerkesztés tapasztalatai és nyelvi kódjai találkoznak világszerte értékelt performanszainak terében is, ahol a testi jelenlét, a kidolgozott, mértéktartó gesztualitás és térszervezés nemzetközi szinten ismert és elismert intermediális munkákban járul hozzá az autonóm művészet univerzális szellemképének alakulásához.

  Giovanni Fontana szellemi tevékenységének szerves alkotórészét képezik kultúrtörténeti kutatásai is, amelyeket könyvekben és projektekben dokumentál. Az experimentális költészet szakirodalmának alapvető részét képezi például „La voce in movimento” című monográfiája, amely a zene, a hang, a nyelv, az emberi cselekvés és a hordozók összetett művészi kultúrájának 20. századi történetét dolgozza fel, gondosan dokumentálva azt. A futurizmus centenáriumi évében pedig több alkotó projekt ihletője és mozgatója volt: többek között a korai futurizmus fotóművész géniuszának, Anton Giulio Bragagliának állítva kollektív emlékakció-piedesztált.

 

Művek:

 

költészet

Radio/Dramma. Torinó, Geiger, 1977

Le lamie del labirinto. Frosinone, Dismisuratesti, 1981

L'uomo delle pulizie. Frosinone, Dismisuratesti, 1984

Scritture lineari. Alatri, Hetea, 1986

Homaly Altrove. Caprarica di Lecce, Pensionante de' Saraceni, 1990

Tarocco meccanico. Nápoly, Altri Termini, 1990

La discarica fluente. Róma, Arlem, 1997

Chorus. Manni, Lecce, 2000

Frammenti d'ombre e penombre. Róma, Fermenti, 2005

 

kritika

La voce in movimento (cd-vel), Monza, Harta Performing & Momo, 2003

Poesia della voce e del gesto, Mantova, Sonnetti, 2004

 

kiállítások (válogatás)

XVI Bienal de Saõ Paolo, 1981

Italics 1925/1985, New York, 1985

XI Quadriennale di Roma, 1986

Libri e pagine d'artista in Italia, Firenze, 1989

Musica e no, Siena / Mantova, 1998

Poesia totale, Mantova, 1998

Poeti XXL. Maestri europei della Poesia visiva (Chiari, 2006

 

performanszok (válogatás)

Video Sound Poetry, Ferrara, 1984

Espaces Nomades, Quebec, 1986

Polyphonix-Intermámor, Szeged-Budapest, 1988

Poliphonix, Párizs, 1989

III. Biennale di Poesia Sperimentale, Mexico City, 1990

Milanopoesia, 1990

Story Telling, Gdańsk, 1991

International Performance Art, Drezda, 1993

NIPAF, Tokio, 1995, 2001

Perforium, Budapest, 1996

Dimension O, Vilnius, 1997

Poliphonix 30, Barcelona, 1997

Romapoesia, 1988, 2003

Polysonnéries, Lyon, 1999

Art et Nouvelles Technologies, Bordeaux, 2000

AAA, Art électronique n° 2, Besançon, 2000

Brain Apartment, 50a Biennale di Venezia, 2003

Living Theatre − Labirinti dell'Immaginario, Nápoly, 2003

XIV Biennale Sztuka Jako, Poznań, 2003

Klang-Aktionen, München 2004

Howl!, New York, 2004

East Wind / West Wind, Sanghaj, 2005

Der Lange Atem, Essen, 2004

IVAM, Valencia, 2006