Spanyolnátha művészeti folyóirat

Szkárosi Endre

Vizuális munkák

6.5 Fernando Aguiar6.6 Fernando AguiarCalligraphy, 2006Cam.86.7citroen.2Desbravando.Os.Caminhos [640x480]Dois Dedos de Conversa, 1980Ensaio VEscrita d'Arte.Romance, Instalaçao no Museu Vostell malpartida, Espanha, 1996fotovideoVideo.AlhoOlho, 2005Howl # 2, 2000image028image035image037Instalaçao,  TGV Light,2006Instalaçao, Soneeto do TGV, 2006Intervençao Poética em malpartida de Cáceres, Espanha, 1984Intervention Poetique Trouvé.1996 [640x480]Maqueta do Soneto Ecológico, 1985Poeme Trouvé (Para a Ana Hatherly)_90x70cm_1996 [640x480]Poesia Visual III, Malpartida de Cáceres, Espanha, 1984Projecto do Soneto Ecológico II, Idanha-a-Nova, 2006Tormenta Literária. 97Video, Dentro de Fora. Fora de Dentro,2006

Fernando Aguiar a nyelv vizuális kiterjedéseit módszeresen vizsgáló, következetesen építkező munkásságának uralkodó viszonyrendszere a nyelv és a test térbeli érintkezésében ragadható meg. Az ábécé alapelemeiből, a betűkből kibontakoztatott miniuniverzum ezért találkozik már korai költeményeiben is a testi jelenlét interpretációs eszközével. A hüvelyk- és mutaótujj közé fogott finom filmtekercs, az ábécéből készített „tapéta”, a betűtengeren úszó emberhajó képzeteiben − olykor szó szerint − megtestesülő nyelvkezelés a finom performatív beavatkozás szükségletét teremti meg: Aguiar korai performanszaiban a költő csak a kivitelzés testi eszközeként működik közre a nyelvi jelek birodalmának föltárása során.

  Miközben a minimálból bontja ki a mérhetetlent, a test észrevétlenül szintén a nyelvi kísérletezés terepévé válik: a vetített, a ruhán viselt, a manuálisan elővarázsolt jelek a térben kerülnek szimbiózisba az őket használó emberrel. Ez a tér persze más lények univerzuma is − a természet, a környezet és az emberi munka konkrét és absztrakt megnyilatkozásai az írásban és a szerkezetben érnek össze. Ahogyan a szonettforma metrikai tradícióját Aguiar folyamatosan értelmezi át a környezeti és végül a viruális formákba is, az párhuzamos az emberi élet lakhatóvá tételének alapintenciójával és annak kíméletlenül következetes érvényesítésével. A vakolókanalakon nyugvó (?) kompakt diszkek az ember archaikus teremtő és modern fogyasztó funkcióját egyeztetik finom megértéssel és humorral.

  A világjáró művész performanszaiban is a szerény, szinte színpadmunkási jelenlét intenzív nyelvi erejére épít: felhasznált jelkódjainak vetített, tárgyi, mozgó és statikus elemeivel és gesztusaival úgy teremt atmoszférát, hogy a teremtő ember ebben maga alig látszik: a szemünk előtt születő mű, az átértelmezett és újraalkotott nyelvi és emberi tér − és vajon nem ugyanaz-e a kettő? − erejébe viszi át létének szubjektivitását.

 

Fontosabb könyvei:

 

− O DEDO, Lisszabon, 1981 (Poetry)

− POEMOGRAFIAS − Perspectivas da Poesia Visual Portuguesa, Lisszabon,1985 (Anthology)   

− REDE DE CANALIZAÇÃO, Almada, Portugal, 1987 (Poetry)

− CONCRETA. EXPERIMENTAL. VISUAL − Poesia Portuguesa 1959−1989, Lisszabon,

1989 (Anthology)

− VISUELLE POESIE AUS PORTUGAL Siegen, Germany, 1990 (Anthology)

− INDICIS, Barcelona, 1994 (Poetry)

− MINIMAL POEMS, Siegen, Germany, 1994 (Poetry)

− OS OLHOS QUE O NOSSO OLHAR NÃO VÊ,  Lisszabon, 1999 (Poetry)

− A ESSÊNCIA DOS SENTIDOS, Lisszabon, 2001 (Poetical Performances)

− IMAGINÁRIOS DE RUPTURA / POÉTICAS EXPERIMENTAIS, Lisszabon, 2002 (Anthology)

− CALLIGRAPHIES, County Mayo, Ireland, 2007 (Fotopoetry)

− IMAGINANDO A POÉTICA, Madrid, 2009 (Visual Poetry)

− TUDO POR TUDO, São Paulo, Brazil, 2009 (Experimental and Visual Poetry)

 

 

Fontosabb kiállításai:

 

1983 − ENSAIOS PARA UMA NOVA EXPRESSÃO DA ESCRITA − Escola Superior de Belas Artes de Lisboa, Lisboa

1984 − PALAVRAS SOB PALAVRA − Galeria Nova, Torres Vedras

1989 − POETICAL CONSTELATIONS − Lágymányosi Galéria, Budapeste, Hungria

1991 − CORES & FORMAS: CONTEXTOS − Clube Artes 50, Lisboa

1992 −     − (IN / OUT) − Galeria Grodzka, Lublin, Polónia

1994  − PARENTESI − Banca Mercantile Italiana, Milão, Itália

1996 − ARTE D'ESCRITA − Museo Vostell Malpartida, Malpartida de Cáceres, Espanha

1999 − SHARJAH'S PAINTINGS − Expo Centre, Sharjah, Emiratos Árabes Unidos

2001 − VOSTELL − UIVOS PARA UM LOBO − Serpente − Galeria de Arte Contemporânea, Porto

2002 − HOWLS − Galeria Municipal Artur Bual, Amadora

2003 − (NO) HARD FEELINGS − Galeria Pedro Serrenho − Arte Contemporânea, Lisboa

2004 − A POÉTICA E O TRAJE − Museu Nacional do Traje, Lisboa

2005 − THE POETICS OF ACTION − Galeria Pedro Serrenho − Arte Contemporânea, Porto

2006  MIRAR LA POESIA Casa Fundación Oswaldo Guayasamin, Havana, Cuba

2008 − THE LETTER AS WORK OF ART − Galeria Pedro Serrenho − Arte Contemporânea, Lisboa