Spanyolnátha művészeti folyóirat

Képiró Ágnes

Szabadtéri széljegyzetek

A 2014. évi Szegedi Szabadtéri Játékok a Dóm téren öt zenei produkcióval összesen 16 előadásnapon, az Újszegedi Szabadtéri Játékok családiasabb méretű színpada három vidám darabbal, produkciónként két-két előadással szórakoztatta a nagyérdeműt. Amikor nyilvánosságra került, hogy idén a Dóm altemplomának építése miatt hátat fordít a nézőtér a Fogadalmi Templomnak, nehéz volt teltházat elképzelni. A szervezők azonban gondoskodtak arról, hogy idei előadásaik — ha olykor mással nem, sztárszereposztással — széles tömegeket csalogassanak.

 

Térfordulás

Bár két 1931-ben készült plakát tanúskodik a Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatói irodájában arról, hogy már eredetileg is úgy tervezték: az egyházi témájú daraboknak a Dóm szolgáltat hátteret, a profánabb jellegű műveket pedig a Dóm tér szemközti oldalán mutatják be — mindeddig nem történt meg a tér átfordítása.

Valami különös hiányérzet fogott el — többedmagammal egyetemben —, mikor közeledvén a nyárhoz, láttam az új tér építésének kezdeteit. „Nem fogom jól érezni magam, de ha nem tetszik a darab, hátat fordítva gyönyörködhetek Szeged szimbólumának kecses tornyaiban” — gondoltam magamban egészen addig, míg be nem ültem az első próbára. Az új téralakítás sokkal inkább színházi környezetet teremt a daraboknak, kellemes romantikája várszínházi élményt idéz bennem, olykor azt képzelve, hogy a falak túloldalán kis patak csordogál, békés mezők ölelésében.

Az utóbbi húsz év sikerdarabjai, a musicalek és operettek már rég nem igénylik a Dóm biztosította szakrális környezetet, holott a Játékok kezdő éveiben nemcsak a templom homlokzata szolgált díszletként, hanem az épület is aktív szerepet játszott, egy-egy indokoltabb jelenetnél ki-be járkáltak a színészek. 2014-ben, a 83 éves Szegedi Szabadtéri Játékok négyezer fős nézőtere egy monumentális állóhely-térrel bővült a legutolsó sor mögött.

 

Görögből görögbe

Elegáns és praktikus vállalás volt a Szabadtéri Játékok tavaly kinevezett művészeti igazgatója, ifj. Harangozó Gyula részéről, hogy maga koreografálta az újjászervezett tér nyitóelőadását. Ugyanis azon kívül, hogy hátraarcot vett a nézőtér, számos technikai újítással is gyarapodott idén a Játékok. „Több dolog felmerülhet, amit helyben könnyebb kezelni. Úgy gondolom, elegánsabb is, ha ez a probléma az én hátamon csattan, mint ha egy vendégrendező idejön, és mindig egy közvetítő kell egy felmerülő probléma megoldásában.” — mondta ifj. Harangozó Gyula a nyitóelőadás bemutatóját követően.

Az első próbának a Zorba lett alávetve, melyet a Győri Balett táncosai Harangozó Gyula rendezésében két éve mutattak be először, s azt követően több európai ország színpadán sikert aratott. A balettmű igazi fesztiválelőadássá vált Szegeden: kiegészült a Szeged Táncegyüttessel, akik ritmusérzékükkel, a zene lekopogásával tökéletesen alátámasztották a cselekményt. Ezenfelül Harangozó Gyula beillesztette a produkcióba Szolnoki Apollónia gyönyörű énekét, és a Syrtos Együttes is a dramaturgia részét képezte. A kész produkció azonban minden hatásvadász látványeleme ellenére számomra katarzisszegény maradt.

„A 2014-es Szegedi Szabadtéri Játékok díszvendége Görögország” — mondhatnánk, hiszen a hihetetlen népszerűségnek örvendő, hét előadásestet teltházzal játszó Mamma Mia! musical ismét hellén helyszínre kalauzolja a nézőt. A fesztivált záró produkció, melyet Szirtes Tamás rendezésében mutat be a Szegedi Szabadtéri Játékok, a világon először kapta meg non-replika rendezés jogát. Természetesen nem kérdés, ha a népnek cirkusz kell, hát adassék meg plusz előadásnapokat beiktatva is, akár állami ünnepünk estéjén is.

 

Eső után feltámadt a szél…

Ha biztos közönségsikerre vágysz, húzd elő tarsolyodból a Csárdáskirálynőt! Kálmán Imre leghíresebb operettjét a Budapesti Operettszínház művészeinek előadásában, KERO rendezésében mutatták be. A rendező I. világháború kirobbanásának centenáriuma alkalmából ugyan nagyobb hangsúlyt helyezett a világégés eseményeire, de döntően maradt az Orfeum és a megszokott dallamok világa. A kétfelvonásos operettet kettős szereposztásban láthatta a nagyérdemű. Nem kis feszültség előzhette meg a bemutatót, hiszen a próbahét nagy esőzései nemcsak a próbáknak, hanem a július 11-i előadásnak sem kedveztek: a péntekre tervezett előadást csak a július 13-i vasárnapi előadásnapon láthatta a közönség. A foci világbajnokság döntőjének idejében zajló előadás legemlékezetesebb momentumait sajnos csak azon kevesek élték meg, akik beléphettek a művészbüfébe az előadás szünetében: kellemesen megmosolyogtatta a lelket, ahogy a nagy világégés egyenruhás katonái a száz évvel korábbról érkezett arisztokratákkal együtt szurkoltak a németeknek. Vagy az argentinoknak…

Az időjárás a Csárdáskirálynőt követő héten sem kímélte a próbafolyamatot, csupán a szél erősödött fel olyannyira, hogy elfújta a csillagtetős színpadra hazánk legnagyobb musicalszínészeit. Az előző évad közönségkedvenc produkciója, az Elfújta a szél Somogyi Szilárd rendezésében idén is helyet kapott a Dóm tér színpadán. Maga az előadás annyiban változott, hogy sztárokkal és plusz karakterekkel felturbózták, valamint a színes bőrű énekesek is szerepet kaptak a darabban.

 

„Nekünk a Háry olyan, …”

Kicsit meg kell állnunk a Hárynál. Örvendetes volt Kodály Zoltán daljátékát látni a Téren, ráadásul minden pillanatában élvezetes, soha végét nem váró érzést kiváltó rendezésben. Noha a darabot Bodrogi Gyula játéka tette igazán feledhetetlenné, gondoskodott a Szegedi Szabadtéri Játékok arról, hogy idei saját produkciója külföldi sztárvendége révén az ország figyelmének középpontjába került.

Közel tíz éve játszott utoljára nemzetközi sztár a Dóm tér színpadán, s tavalyi igazgatóváltáskor az új vezetőség célul tűzte ki nemzetközi sztár ismételt szerepeltetését. Napóleon karaktere adta magát e cél megtestesülésére, amelyre elsőként Gerard Depardieu neve merült fel. Béres Attila rendező úgy alakította Napóleon szerepét, hogy csak egy mondatot kellett magyarul elmondania, a többit egy, eredetileg a francia császár seregében harcoló székely zsoldost játszó legény fordította — kellő humorral megfűszerezve. Kizárólag olyan mondatokat hallottunk a nagy francia szájából, melyeket valóban Napóleon mondott, úgy mint: „a legjobb védekezés a támadás” vagy „ígérj meg mindent és ne teljesíts semmit”. A legendás színész ezen mindössze annyiban teljesített túl, hogy a hozzá intézett magyar mondatok végszavait ismételgette rendületlenül.

„Nekünk olyan a Háry János olyan, mint a franciáknak az Asterix és Obelix. Annyival nagyobb Obelix, mint Háry, amennyivel nagyobb Franciaország, mint Magyarország. És az nekünk egy igazi dicsőség, hogy Háry nem egy akármilyen Napóleont győz le, hanem Gerard Depardieu-t” — nyilatkozta Béres Attila a Depardieu-val közösen tartott sajtótájékoztatón. A teltházas produkció mind rendezésben, díszlet és látványvilágában, mind finoman burkolt politikai áthallásoktól sem mentes jeleneteiben tette olyan sikeressé az előadást, amilyet az utóbbi évtizedekben csak a musicalek szoktak aratni a Játékokon.

 

A mérleg nyelve

Akárhogy is nézem, jót tett a Szabadtéri Játékoknak az átalakítás. Az ezzel járó nagy beruházások miatt ugyan idén kizárólag hazai rendezőket és társulatokat hívtak meg, de igyekeztek olyan, széles körben is népszerűségek örvendő produkciókat bemutatni, melyek nagy érdeklődésre tettek szert. A Zorba vegyes táncművé bővülő látványelőadása, a Csárdáskirálynő mint örök népszerűségnek örvendő darab, a tavaly nagy közönségsikert aratott Elfújta a szél újabb bemutatói, s a nemzetközi sztár negyedórás szerepeltetése a Háryban olyan nagyszámú közönséget vonzott, melyre évek óta nem volt példa. A Háry János előadásai utáni sajtóreggelin Herczeg Tamás, a Szabadtéri Játékok igazgatója elmondta, hogy a 2012-es évhez képest idén a fizető nézőszám 55,32%-kal, a jegyárakból származó bevétel 84%-kal növekedett, miközben a jegyárak jelentős mértékben nem emelkedtek. Július végére „elfogyott az áru”, minek következtében az Újszegedi Szabadtéri Játékok utolsó produkcióját, az Indul a bakterházat előadásonként száz székkel bővítették, és a Dóm tér fesztiválzáró ABBA-darabjának hét előadására, a Bécsi Állami Operaházhoz hasonlóan állóhelyekre is lehet előadásonként 20-20 jegyet váltani. A nagy érdeklődés miatt már augusztus elején elkezdték árusítani a jegyeket a jövő évad egyik előadására: a Mamma Mia! 2015-ben három estén át, július 17-18-19-én ismét látható majd a Szegedi Szabadtéri Játékok színpadán, az ideitől eltérő szereposztásban.

 

Előadások:

Szegedi Szabadtéri Játékok

Zorba, a görög — táncmű — rendező: ifj. Harangozó Gyula (2014. július 4., 5.)

A Csárdáskirálynő — operett - rendező: Kerényi Miklós Gábor ((2014. július 11., 12. — esőnap: július 13.)

Elfújta a szél — musical - rendező: Somogyi Szilárd (2014. július 18. 19. 20.)

Háry János — daljáték — rendező: Béres Attila (2014. augusztus 1. 2.)

Mamma Mia! — musical — rendező: Szirtes Tamás (2014. augusztus 15. 16. 17. 19. 20. 22. 23.)

Újszegedi Szabadtéri Színpad:

Svejk — komédia — rendező: Bodolay (2014. július 25. 26.)

Páratlan páros 1. — bohózat — rendező: Cseke Péter (2014. július 29. 30.)

Indul a bakterház — vígjáték — rendező: Bagó Bertalan (2014. augusztus 8. 9.)

 

Képiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró ÁgnesKépiró Ágnes