Spanyolnátha művészeti folyóirat

Karádi Nóra Lilla

Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói Karádi Nóra fotói

Hegedűs ég és föld között

Nyíregyházán a Pannon Várszínház bemutatója, a Hegedűs a háztetőn a nyári színielőadások kivételesen remek darabja volt.

A világhírű musical egyaránt lefegyverző erővel láttatta egy szegény zsidó család életében a hagyományoknak a fiatalok személyes választásokon alapuló meghaladását, illetve a zárt közösség történelmi folyamatok általi kiszolgáltatottságát. Joseph Stein–Jerry Bock–Sheldon Harnick (Sólem Aléchem novelláján alapuló) darabja címét Chagall festménye, A hegedűs alapján kapta. (E zenész az, aki a kis falu házainak tetején állva a földet és az eget muzsikájával összeköti.) A Vándorfi László által színpadra álmodott előadásban azonban leszáll az emberek közé, zenéjével részt kér az életükből. A rendezés sokat köszönhetett Krámer György lendületes koreográfiájának, a Budapest Klezmer Band zenei jelenlétének és Kovács Yvett Alida ötletes forgószínpad-imitációjának. Gazdag Tibor tejesembere éppúgy élmény volt, mint Pap Lívia Goldéja vagy Egyed Brigitta házasságközvetítője. Gőbölös Kriszina, Porzsolt Éva, Staub Viktória hatásosan képviselte az ifjúságnak a szülők hagyománytiszteletével szembeni lázadását.

A Hegedűs a háztetőn most is meghódította a közönséget: az Anatevka pogromok veszélyeztette, elűzött lakói fájdalmas sorsán eltöprengő publikum tagjainak fülében még sokáig visszhangoztak a közismert dallamok.

 

Karádi Zsolt