Spanyolnátha művészeti folyóirat

Dobák Judit

Amit meg kell kérdeznem bánandrástól

1. Hetvenedik születésnapod alkalmából feltehetek néhány kérdést?
2. Létezik rossz kép?
3. Van-e rosszul elkapott pillanat?
4. Hazudhat-e a fotó?
5. Miért vonzódunk a régi (fekete-fehér) fotográfiákhoz?
6. Mondhat-e mást egy kép egy történésznek mint az egy antropológusnak? Ha igen, lehet-e ez ellentétes egymással?
7. Mi értesz a képek funkcionális esztétikáján?
8. Mire vagy a legbüszkébb az életedben?
9. Miért akarjuk a fontosnak vélt pillanatot képpé tenni?
10. Milyen készség kell a kép megértéséhez? Ez a készség fejleszthető?
11. Amikor állok egy látvány előtt, miért lesz más a képen amikor én fotózom és miért, ha Bócsi Krisztián?
12. Ha a fotó a valóság reprodukciója, akkor mondhat-e többet a valóságnál?
13. Ha csak szép a kép, miért nem elég?
14. Az esztétika a filozófia zsákutcája? — avagy miért jó ülni egy tömött tanteremben este nyolctól tízig és erről beszélgetni?
15. Ha látunk, miért nem tudunk automatikusan fotózni?
16. Mi a fontosabb a fotók gyűjtése vagy a rendszerezése?
17. Miért kelthet szorongást a fotózás?
18. Miért olyan nehéz embert fényképezni?
19. Fénykép, fotográfia, vagy fotó a megfelelő elnevezés? Melyik mire való, hogyan használjam?
20. Hogyan lehet üres Salgado képe?
21. Mitől lesz drága egy fénykép?
22. Melyik a fontosabb: a tehetség vagy a szorgalom?
23. A fotó elsősorban technika vagy gondolat?
24. Milyen jogaink vannak a saját képmásunkhoz?
25. Merre tart az iparvágány?
26. Mit ér az antropológus, aki nem tud fényképezni?
27. Léteznek a fényképre „vakok”? Felnyitható a szemük?
28. Hogyan kell a művészetet másoknak megmutatni?
29. Hány százalékban lehet leírni egy képet?
30. A fotó használatáról lehet még újat mondani?
31. Létrejöhet olyan egységbe szedett képírói jelképrendszer, mint ahogyan az ABC-k léteznek?
32. Ha létrejön valamiféle képírói jelrendszer, az egyetemes vagy kultúrafüggő lesz?
33. Ha kultúrafüggő, akkor ebben a kisebb kultúrák végleg feloldódnak?
34. Mekkora egy kép tezaurusza?
35. Van-e értelmes felső határa a képleírásnak?
36. Van a művészetnek matematikája — vagy csak a matematikának művészete?
37. Mi jön a képi fordulat után? Vagy már megtörtént?
38. Tudunk úgy képekkel mesélni, mint szavakkal?
39. Ha az információink nagy részét látással szerezzük, ha mindenkinek a telefonjában több ezer kép lapul, miért nem tanítják a képek nézését az iskolában?
40. Az alkalmazott fotográfia lehet fotóművészet?
41. Ki hatott rád legjobban?
42. Emlékszel még, hogy 10 évesen mi szerettél volna lenni?
43. Hol élnél legszívesebben?
44. Bántál-e meg megjelent írást?
45. Tudod, hogy melyik csillagképben van az Aldebaran?
46. Van kedvenc fotód?
47. Ki tudsz emelni egyetlen képet, amit a legjobban szeretsz?
48. Te hogyan archiválod a fotóidat?
49. Milyen volt a legjobb fényképezőgép, amivel eddig fényképeztél?
50. Vannak tudatosabb képnéző nemzetek?
51. Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
52. Szerinted Nagy Kunszt, hogy valaki jön-megy a világban és forradalmian új ötletekkel áll elő?
53. Az ötletek törvényszerűen vezetnek konfliktusokhoz?
54. Milyen találkozni David Bowie-val? És John Malkovich-csal?
55. Ihlet nélkül lehet jó képet készíteni?
56. Hogyan lehet a vizualitásról beszélni? Lehet?
57. A kép a fontosabb vagy a körülírás?
58. A tanítvány keres mestert, vagy a mester találja meg a tanítványát?
59. Mi a tanítás sikerének a titka?
60. Mitől válik valaki nagy kombinátorrá?
61. A művészet értéséhez kell valami adottság?
62. Mikor játszottál legutóbb aknakeresőt?
63. Hány tárgyat hagytál magad mögött?
64. Velünk születik az esztétikai érzék?
65. Milyen élvezet a műélvezet?
66. Mindenkinek segít isten ujja?
67. Képtár vagy galéria?
68. Lehet a lokálisan szép univerzális szépség?
69. Mi a jó tanár útja?
70. Szia András, hogy vagy?