SPN BLOG
Székelyhidi Zsolt

1973-ban született Debrecenben. Író, költő, fotós, zeneszerző, 2007-től a Spanyolnátha szerkesztője, 2011–2019 közt főszerkesztő-helyettese. A Corvina kiadó műszaki vezetője.
Kötetei: Hoz (versek, Új Bekezdés, Miskolc, 1997), Zajtalanítás (versek, Parnasszus, Budapest, 2004), Jega Jade — Háborúban született (regény, Kossuth Kiadó, Budapest, 2009), Ördöngős (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2009), Űrbe! (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2012), Vampomorf (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2014), Csurom (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2016), Színült (Parnasszus P'Art Könyvek, Budapest, 2019), A kékkőkúti csillag (Spanyolnátha Könyvek, Hernádkak, 2020).
Az 1995-ös Miskolci Tavaszi Diáknapok különdíjasa. 2007-ben Junior Parnasszus-díjas, 2008-ban a Kossuth Kiadó regénypályázatának első helyezettje Zöllner Marcellal.
A Jelenlét50, a HogyÖt, a Hunlandia, a Miskolc KapuCíner és a Díszkosz 12 SPN-antológiák tervezője, szerzője. A Hunlandiát szerkesztőként is jegyzi.
SPN Krú név alatt 2008-tól Berka Attilával együtt zenés költészeti performanszokat, akciókat csinál. 2011-től 2013-ig a vakszöveg.hu irodalmi és fotóblogot vezette Zolkóval.Űrbe! kötete 2013-ban digitális verzióban is megjelent a Spanyolnátha művészeti folyóirat aloldalaként (http://urbe.spanyolnatha.hu, tervezte: Barbély Virág), 2014. január 22-én pedig Miskolcon a Tízeset című Spanyolnátha-rendezvénysorozat részeként debütált a belőle készült színpadi mű Bársony Júlia rendezésében és a Harmadik Hang Háza + SPN Krú előadásában.
LAPUNKBAN MÉG »
SPN könyvek ajánló

Székelyhidi Zsolt
Elektronyos fiatalság
A FOEM kiadó válogatásszériája
2010.05.23.

A német FOEM netkiadó 2003-ban kezdett neki az Electronic Youth cd-k összeállításának azzal a magasztosnak tűnő céllal, hogy összeverbuválja az elsősorban interneten ténykedő elektronikus zenei alkotók javát, és szélesebb körben is ismertté tegye a munkáikat.
Az első lemezen 15 nóta szerepelt, főleg a house és a techno műfajok elterjedt irányzatait tekintve mérvadónak. Nyilvánvaló, hogy alapvetően sokan ragaszkodnak a klisékhez, a már kipróbált ütemekhez, alapokhoz nyúlni kézenfekvő. Nem csodálkozhatunk azon, hogy a netet új zenék után böngészve elsősorban az erőteljes és egyben nagy rajongótábort maga mögött tudható techno zenékre akadunk. A FOEM ráadásul német nyelvterületen dolgozik, minden egyértelmű hát.
Ugyanakkor a felhozatal évről évre változott, szélesedett a látómező, gyűlt az anyag — bekerültek más stílusok, irányzatok képviselői a net-mainstream mellett a kísérletezőbb kedvű alkotók is fókuszba kerültek.
Mondhatjuk, hogy mire 2005-ben tudomást szereztem róla és a sorban a 11. anyagot letöltöttem, már közel sem volt olyan távol tőlem — már, ha azt vesszük, hogy a recsegős elektronyikának a híveként a technókban és a houseban is a kattogós, minimalista fajtát szeretem, mint amilyet Mangó és Gattio tol csütörtökönként a Tűzraktérben, amikor már mindenki részegen pattog a pult előtt. A háromlemezes és így elég hosszúra sikeredett (jó értelemben mondom) anyagon igen kellemes arányban keveredik a 4/4 és a tört, a lassú és a középtempós, a gyors és az ultragyors. Persze, okosan a három cd három műfajcsokrot jár körbe, az elsőn (a kedvencemen) például Breakz, IDM és Minimal dalok szerepelnek. Na, nem, mintha tökéletesen leírná a három szó mindazt, amit hallunk. A Minimal elsősorban a technoid alapú zenéket takarja és az IDM sem a tiszta és klasszikus Aphex Twin-hangzás.
A FOEM egyébként fontos dologra vállalkozott. Ügyesen megkeresi és összegyűjti a neten munkálkodó arcokat és egy-egy kimagaslóan jól sikeredett (vagy másként fogalmazva: a FOEM-nek tetsző) nótát kiemel a közegből, bemutat, hirdeti és árusítja. Így a kissé tanácstalan, de az újra nyitott zenehallgatóság egy fokkal közelebb jut a leendő sztárokhoz, már a kezdeti időszakban megismerheti a jövő nemzedék zenei tálentumait.
A netes fórumok, így az mp3-kiadók olyan lehetőséget tartanak a kezükben, amiről igazán csak a megalakulásukkor álmodtak egyszer-kétszer. A kissé bátortalan, kezdő zenész — vagy épp a bátor, de nem pénzéhes fajta — lehetőséghez jut, afféle ingyenmarketinghez, a kiadó pedig, ha ügyesen válogat, kinevel majd egy-két jó dj-t, producert, aki egyszerűen a népszerűség miatt magához emeli a netkiadót is.
Jellemző egyébként, hogy a FOEM megszüntette a letölthetőséget. Az Electronic Youth cd-i már csak megvásárolhatók, nem tölthetők ingyen. A szerencsésebbeknek még sikerült összegyűjteni a széria mind a 18 darabját. Érdekes, hogy a legutolsó a honlapon nincs is fent.
A FOEM honlapja